A-Kruunu kehittää yhteisöllisyyttä asukastoiminnan avulla

A-Kruunu Oy:n asiakastyytyväisyyskyselyssä nousi esiin asukkaiden kokeman yhteishengen eli yhteisöllisyyden hienoinen puute. Yhtiö pyrkii edistämään asiaa asukastoiminnan avulla.

- Asuntokantamme on suurelta osin vielä niin uutta, etteivät asukkaat tunne toisiaan. Olemme pitäneet taloissa asukaskokouksia, joissa jokaisessa on saatu valittua asukastoimikunta. Asukastoiminnan kautta uskomme yhteisöllisyyden pikkuhiljaa kehittyvän, esittää kiinteistöpalvelupäällikkö Petteri Puolanne.

Yhtiön ensimmäinen uudistalo valmistui viime vuoden elokuussa. Vanhaa asuntokantaa yhtiöllä on vajaa 200 asuntoa, joista suurin osa sijaitsee Helsingissä.

- Helsingin Svanströminkujan kohteesta meillä on erinomaiset kokemukset asukkaiden mahdollisuuksista kehittää asuinympäristöä ja asumisviihtyvyyttä haluamaansa suuntaan. Yhteisöllisyys luo taloon myös turvallisuuden tunnetta, toteaa Puolanne.

A-Kruunu toteutti kaikkiin 458 asuntoon jaetun kyselytutkimuksen kesä-heinäkuussa. Vastauksia saatiin 134 kappaletta. Kaikkien kysymysten keskiarvo oli 3,99/5.

- Saimme kaikkiin toiminta-alueisiimme asuntojen vuokrauksesta isännöintiin ja huoltoon erittäin positiiviset palautteet, mutta totta kai myös vaihtelua löytyy. Tutkimme säännöllisesti asukkaiden näkemyksiä toimintamme laadusta, jotta voimme kehittää palvelujamme heidän toivomaansa suuntaan, korostaa Puolanne.

Korkein arvosana, 4,60 tuli kysyttäessä tyytyväisyyttä vuokranantajaan. Valtio-omisteinen A-Kruunu mielletään turvalliseksi vuokranantajaksi. Myös asuntojen hintalaatusuhde sai korkean arvosanan 4,53.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin lahjakortti kodinelektroniikkaliikkeeseen. Arpaonni suosi Nummelan Tuusankaaressa asuvaa Kai Kumpulaista, joka muutti asuintaloonsa heti valmistumisen jälkeen tammikuussa.

- Luulin taloa ensin omistustaloksi, kun se on niin hieno. Kun selvisi, että tämä on vuokratalo, hain tänne asumaan ja onnekseni myös pääsin. Minulla on viidennessä kerroksessa kaksio järvinäköalalla, iloitsee Kumpulainen, joka arvostaa talon hyvää sijaintia Nummelan keskustassa palveluiden äärellä.

Kumpulainen on ahkera saunoja ja on ottanut itselleen myös talosaunasta viikkovuoron. Saunomisasioista löytyy muutoin asumiseensa tyytyväisen miehen mielestä hieman kehitettävää.

- Meillä on lenkkisauna maanantaisin. Se voisi olla mieluummin tiistaina tai keskiviikkona, pohtii Kumpulainen ja saa lahjakortin luovuttaneelta Puolanteelta heti neuvon tulla illan asukaskokoukseen ja keskustella asiasta muiden asukkaiden kanssa.

- Asukaskokous tai asukastoimikunnan kokous ovat juuri niitä paikkoja, joissa tällaisia asumiseen liittyviä asioita voidaan käsitellä ja päättää asukkaiden toivomalla tavalla, neuvoo Puolanne.

A-Kruunu toteuttaa toiminnassaan yhteishallintolakia ja yhtiöllä on käytössä asukashallintomalli, jonka mukaan asukkaat pääsevät vaikuttamaan talotason toiminnan lisäksi koko yhtiön toimintaan. Yhtiön hallituksessa on asukkaiden edustus.

 

Lisätietoja:

Kiinteistöpalvelupäällikkö Petteri Puolanne, A-Kruunu Oy, puh. 040 5128 170