FAQ

We gathered together the frequently asked questions about A-Kruunu to assist those applying for, living in, or moving in or out of an A-Kruunu home. You can also find a lot of useful information in our Residents’ Handbook.

FOR HOUSING APPLICANTS

FOR RESIDENTS

FOR THOSE MOVING

A-KRUUNU ON FACEBOOK

Asuntoa hakevalle

Kaikki vuokra-asuntomme vuokrataan tulleiden asuntohakemusten perusteella. Pääset jättämään asuntohakemuksen täältä. Hakemuksen jättämisen jälkeen olet mukana automaattisesti kaikkien hakemustasi vastaavien asuntojen asukasvalinnoissa. Hakemus kannattaa täyttää huolellisesti, sillä asukasvalinta tehdään sen perusteella. Hakemuksen täyttämisen jälkeen olemme yhteydessä sähköpostitse, mikäli pystymme tarjoamaan sinulle asuntoa.

Kaikki asuntomme ovat ARA-vuokra-asuntoja, joten noudatamme asukasvalinnassa ARA:n asukasvalintaohjeistusta. Ryhmittelemme hakijat asuntotarpeen kiireellisyyden ja varallisuuden perusteella. Asukasvalinnoissa pyrimme tarjoamaan asuntoja niitä eniten tarvitseville.

Asuntoa voi hakea myös alaikäinen. Silloin asunto vuokrataan huoltajan nimiin, kunnes hakija täyttää 18 vuotta.

Ei. Luottotietomerkinnät eivät ole automaattisesti este asunnon vuokraamiselle, mutta riippuen merkintöjen määrästä ja suuruudesta, voimme pyytää vuokravakuutta 1–3 kuukauden vuokraa vastaavan summan.

Voit jättää asuntohakemuksen milloin tahansa sähköisesti tai tilaa hakemuksesta paperinen versio sähköpostilla osoitteesta vuokraus@a-kruunu.fi tai soittamalla numeroomme 0202 207 100 ma–pe klo 12.00-14.30.

Voit tutustua A-Kruunun asuntokantaan sekä vapaisiin ja lähiaikoina vapautuviin asuntoihin täällä. Rakenteilla olevien uudiskohteidemme perustiedot löydät täältä. Voit liittyä uudiskohteen postituslistalle ennen kohteen valmistumista. Silloin saat sähköpostiisi tiedon hakuajan alkamisesta.

Mikäli asukasvalinta kohdistuu sinuun, olemme yhteydessä pääsääntöisesti sähköpostitse tai puhelimitse.

Lue lisää asunnon hakemisesta.

Rakennutamme monen kokoisia kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) ja kehyskunnissa (Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula, Vihti ja Mäntsälä). Vuoden 2019 alusta toiminta-aluettamme on laajennettu myös muille maamme suurimmille kaupunkiseuduille, joilla on suuri kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarve. 

Voit hakea asuntoa uudiskohteestamme ja/tai valmiiden kohteiden vapaiden asuntojen joukosta. A-Kruunun vuokra-asunnot ovat pääsääntöisesti 1–4-huoneen kerrostalokoteja, keskimäärin 30 m²– 85 m².

Lue lisää asunnon hakemisesta.

Ei. Pyydämme kaikki tarvittavat liitteet mahdollisen asuntotarjouksen yhteydessä. Tärkeintä on, että asuntohakemus on täytetty hakuvaiheessa huolellisesti, ja se sisältää kaikki hakemuksella pyydetyt tiedot.

Hakemus on voimassa kolme kuukautta sen jättämisestä. Mahdollisesti aiemmin jättämäsi hakemukset korvautuvat automaattisesti, kun jätät uudet asuntohakemuksen.

Miten voin muuttaa tai päivittää hakemukseni tietoja?

Voit muuttaa tai päivittää hakemuksesi tietoja lähettämällä päivitetyt tiedot sähköpostilla osoitteeseen vuokraus@a-kruunu.fi tai soittamalla ma–pe klo 12.00 – 14.30 numeroon 020 7207 100.

Noudatamme kaikissa asukasvalinnoissamme ARA:n määräämiä asukasvalintakriteereitä, joita ovat mm. asunnon tarve ja sen kiireellisyys. Voit lukea lisää ARA:n asukasvalinnoista ARA:n sivuilta

Lisäksi kohteissa on myös kuntakohtaiset varallisuusrajat, joita ei saa ylittää, jotta voi tulla valituksi asukasvalinnassa.  

Pyrimme tekemään asukasvalinnan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun vastaanotamme tiedon asunnon irtisanomisesta. Asukasvalinta pyritään suorittamaan ennen kuun vaihdetta, jos irtisanomisilmoitus on tullut tietoomme hyvissä ajoin, jotta asuntotarjouksen saaja ehtii tarvittaessa myös irtisanoa mahdollisen nykyisen asuntonsa. Usein irtisanomisia tulee kuitenkin paljon myös kuun lopussa. Siksi vapautuvaan asuntoon ei välttämättä aina ehditä tekemään asukasvalintaa ennen kuun vaihdetta. 

Asukasvalinnasta ilmoitetaan asuntotarjouksen saajalle sähköpostitse, ja ilmoitus vapaana olevasta asunnosta poistetaan, kun vuokrasopimus on saatu allekirjoitettua uuden vuokralaisen kanssa. 

Asunnonsaannin mahdollisuuksia on yksittäisen hakemuksen kohdalla mahdotonta ennustaa etukäteen, sillä siihen vaikuttaa myös se, missä tilanteessa sen hetkiset kanssahakijat ovat. Valitettavasti myös vastaanotamme enemmän hakemuksia kuin mitä meillä on tarjota vapaana olevia asuntoja, emmekä näin ollen pysty tarjoamaan asuntoja kaikille niitä tarvitseville.

Onneksi olkoon! Asuntotarjouksesta löydät kaikki ohjeet siihen, kuinka sinun tulee toimia seuraavaksi. Ilmoita ohjeiden mukaisesti pyydettyihin päivämääriin mennessä kiinnostuksesi vastaamalla saamaasi sähköpostiin, ja toimita tarvittavat liitteet. Tämän jälkeen olemme yhteydessä sinuun, kun liitteesi on tarkistettu.

Mikäli et vastaa asuntotarjoukseen tarjouksessa ilmoitettuun päivämäärään mennessä, asuntotarjouksesi voimassaolo päättyy. Sen jälkeen asuntotarjous lähetetään seuraavalle hakijalle. Valitettavasti emme voi luvata, että pystymme tarjoamaan sinulle toista asuntoa. 

Asuntotarjous lähetään aina sähköpostitse. Sen lisäksi lähetämme tekstiviestin tiedoksi asuntotarjouksen saapumisesta. Sähköpostin ja puhelinnumeron kannattaa siis olla hakemuksella ajan tasalla!

Liitteiden tarkastamiseen saattaa mennä asiakaspalvelun tilanteesta riippuen muutamia päiviä. Olemme yhteydessä sinuun heti, kun liitteesi on tarkastettu. Voit rauhassa odottaa yhteydenottoamme sähköpostitse, kun olet lisännyt pyydetyt liitteet sekä lähettänyt sähköpostilla meille tiedon liitteiden lisäämisestä. Ilmoitamme sinulle, mikäli kaikki liitteet ovat kunnossa. Vaihtoehtoisesti pyydämme tarvittaessa sinulta lisäliitteitä.

Vakuus tulee maksaa ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista.

Vakuusmaksu on 250 euroa ja se on maksettava ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta.
Jos si­nul­la on luot­to­tie­to­mer­kin­tö­jä, vakuusmaksu on  1–3 kuu­kau­den vuokran suuruinen.

Vakuusmaksun saapuminen voi pankista riippuen kestää noin 1–2 arkipäivää. Otamme sinuun yhteyttä, kun vakuutesi näkyy yrityksemme tilillä maksettuna. Tämän jälkeen voimme allekirjoittaa kanssasi vuokrasopimuksen!

A-Kruunun asunnot on tarkoitettu pysyvään asumiseen.

Vesi ja sähkö eivät sisälly vuokraan. Vesimaksu perustuu kulutukseen mittaroinnin perusteella. Asukas solmii huoneistokohtaisen sähkösopimuksen valitsemansa sähkötoimittajan kanssa.

Tupakointi huoneistossa ja sen parvekkeella on kielletty. Vuokranantajalla on oikeus myös rajoittaa kiinteistön alueella tupakointia tarvittaessa. Poikkeuksia voi olla vanhoissa vuokrasopimuksissa.

For housing applicants

All of our rental apartments are rented on the basis of the housing applications received. You can submit a housing application here. After the application has been submitted, you will be automatically involved in the selection of residents in all apartments corresponding to your application. It is a good idea to fill in the application carefully, as the selection of residents is based on it. After completing the application, we will be in contact with you by email if we can offer you an apartment.

All our homes are ARA rental housing, so we follow ARA's resident selection guidelines when selecting residents. We group the applicants based on wealth and urgency of housing needs. When selecting residents, we strive to offer the homes to those who need them the most.

A minor can also apply for housing. In such cases, the accommodation is rented in the guardian’s name until the applicant turns 18.

No. Credit information entries are not automatically an obstacle to renting an apartment, but depending on the number and size of the entries, we may request a rental security equivalent to a 1 to 3 months’ rent.

You can submit a housing application electronically at any time or order a printed version of the application form by e-mail at vuokraus@a-kruunu.fi or by calling our number 0202 207 100 from Monday to Friday between 12.00 and 14.30.

You can explore A-Kruunu's range of housing as well as the specific homes that are either currently or soon-to-be available. Basic information about our new locations that are currently under construction can be found here. You can join the new location's mailing list before the location has been completed. By doing so, you will be informed by email when the application period starts.

If you are selected for a particular location, we will generally contact you by e-mail or telephone.

Learn more about applying for housing.

We build affordable rental housing of many different sizes in the Helsinki Metropolitan Area (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) and its surrounding municipalities (Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Nurmijärvi, Sipoo, Tuusula, Vihti and Mäntsälä). From the beginning of 2019, the operating area has also been extended to some of the other larger urban regions in our country which have a high demand for affordable rental housing.

 
You can search for a home from one of our new locations and/or from among the available homes that have already been constructed. A-Kruunu rental homes are mainly apartment block homes with between 1 and 4 rooms and a size of between 30 and 85 m².

Learn more about applying for housing.

No. We will request all necessary attachments in connection with the possible housing offer. The most important thing is that the housing application has been completed carefully during the application phase and contains all the information requested in the application.

An application is valid for three months from the date of submission. Any applications you may have previously submitted will be automatically replaced when you submit a new housing application.

In all of our resident selections, we comply with the resident selection criteria laid down by ARA, such as the need for housing and its urgency. You can read more about ARA's resident choices on the ARA website

In addition, the housing locations also contain municipal asset limits that may not be exceeded in order to be selected in the selection of residents.

We will endeavour to make a selection of residents as soon as possible after we receive information about the termination of the lease We will attempt to make a selection before the turn of the month, if the notice of termination has come to our attention early enough, so that the selected applicant can also terminate their current lease, if necessary. However, many terminations also occur at the end of the month. For this reason it may not always be possible to make a selection before the turn of the month. 

The selected applicant will be informed about the selection by e-mail, and the notification of an available apartment is deleted once the rental agreement has been signed with the new tenant.

It is impossible to predict the possibility of housing for an individual application in advance, as it is also affected by the situation in which the current co-applicants are in. Unfortunately, we also receive applications for more apartments than we can have available for offering, and we are therefore unable to offer housing to all those who need it.

Congratulations! You can find all the instructions on how to proceed next in your housing offer. Please respond to the email you received to indicate your interest and provide any necessary attachments by the requested dates. We will then communicate with you once your attachment(s) has been reviewed.

If you do not respond to the offer by the date stated in the offer, your offer will expire. The offer will then be sent to the next applicant. Unfortunately, we cannot promise that we will be able to offer you another apartment. 

A housing offer is always sent by e-mail. In addition, we will send a text message to inform you on the arrival of the housing offer. It is therefore a good idea to keep your email and phone number up to date in your application!

Depending on the customer service situation, it may take a few days for the attachments to be checked. We will be in touch with you as soon as your attachment(s) has been reviewed. You can rest easy to wait for us to contact you by email after you add the requested attachments and email us about adding the attachments. We will notify you if all attachments are in order. Alternatively, we will ask for additional attachments, if necessary.

The deposit must be paid before the tenancy agreement is signed. 

The deposit is 250 euros and must be paid before the tenancy agreement is signed.
If you have credit data entries, we will request a rental deposit equivalent to between 1 and 3 months of rent.

Depending on the bank, it may take approximately 1 to 2 working days for the security to arrive. We will contact you when your security is displayed on our company account. Then we can sign a lease with you!

A-Kruunu homes are intended for permanent residence.

Water and electricity are not included in the rent. The water charge is based on metered consumption. The resident signs a home-specific electricity contract with their selected electricity supplier. 

Smoking inside the homes and on the balconies is prohibited. The landlord is also entitled to restrict smoking in the property area if necessary. There may be exceptions to this in old tenancy agreements.

Asukkaalle

Asuminen

Autopaikka varataan A-Kruunun asiakaspalvelusta.

Saunavuoron voit varata huoltoyhtiöltä. Pesulavuoron varaaminen tapahtuu kohteesta riippuen joko varauskirjan tai järjestelmän kautta.

Vuokralainen ei saa ilman vuokrasopimuksessa annettua tai vuokranantajan erikseen antamaa lupaa siirtää vuokraoikeuttaan.

Jos haet tai vaihdat asuntoa A-Kruunun asunnossa jo asuvana, jätä asunnonvaihtohakemus, joka on sama lomake kuin asuntohakemus. Löydät sen täältä.

Kuolintapauksissa vastuu vuokrasopimuksesta siirtyy kuolinpesälle. Tarvittaessa kuolinpesä irtisanoo asunnon. Irtisanominen tehdään aina kirjallisesti ja siihen tarvitaan kaikkien kuolinpesänedustajien allekirjoitus tai valtakirja. Irtisanomisilmoitukseen lisätään liitteeksi menehtyneen vuokralaisen viimeisin virkatodistus tai muu dokumentaatio kuolinpesästä ja sen osakkaista.

Vuokrasopimuksen eloonjäänyt osapuoli voi halutessaan jäädä asumaan asuntoon. Silloin hänen tulee toimittaa menehtyneen vuokralaisen virkatodistus sähköpostilla osoitteeseen vuokraus@a-kruunu.fi.

Avaimet

Ota yhteys A-Kruunun asiakaspalveluun vuokraus@a-kruunu.fi

Ota yhteys A-Kruunun asiakaspalveluun vuokraus@a-kruunu.fi

Kerhotilan avaimet saat kotitalosi asukastoimikunnan kautta.

Vuokra

Mikäli sinulle tulee vuokranmaksuvaikeuksia, tärkeintä on ottaa välittömästi yhteyttä A-Kruunun vuokravalvon taan, jotta voimme tehdä sinulle maksamattomista vuokrista maksusuunnitelman.

Tällaisessa tilanteessa toimi seuraavasti:

  • ota heti yhteyttä A-Kruunun vuokravalvontaan sopiaksesi maksusuunnitelmasta
  • selvitä Kelalta mahdollisuutesi tukiin
  • ota yhteys vuokravalvontaan sähköpostilla osoitteeseen vuokravalvonta@a-kruunu.fi tai soittamalla palvelunumeroomme 0207 207 100 ma–pe klo 12.00–14.30.

Vuokran eräpäivä on kaikille vuokralaisille sama ja se on joka kuukauden 5. päivä. Eräpäivän jälkeen on noin 14 päivää aikaa maksaa vuokra ilman viiden euron perintäkulua. Tältä ajalta veloitamme vain viivästyskoron (laskutetaan erikseen). Noin kahden viikon kuluttua eräpäivästä lähetämme maksumuistutuksen, johon on lisätty perintäkulu viisi euroa. Mikäli vuokraa ei kyetä maksamaan maksumuistutuksen eräpäivänäkään, vuokra siirretään perintätoimiston perittäväksi, jolloin saatavaan lisätään lain mukaiset perintäkulut.

Maksamattomien vuokrien takia vuokrasopimus voidaan purkaa vuokranantajan toimesta ilman irtisanomisaikaa ja tarvittaessa hakea häätöä. Tällaisiin toimenpiteisiin ryhdytään kuitenkin vain tilanteissa, joissa asukas olennaisesti laiminlyö vuokranmaksuvelvoitteensa tai ei noudata tehtyä maksusuunnitelmaa.

Ota yhteys vuokravalvontaan sähköpostilla osoitteeseen vuokravalvonta@a-kruunu.fi tai soittamalla palvelunumeroomme 0207 207 100 ma–pe klo 12.00–14.30.

Kyllä voit, kunhan muistat käyttää laskussa olevaa viitettä.

For residents

Housing

If you need a parking space, you can contact our customer service by e-mail. The customer service email address is vuokraus@a-kruunu.fi.

You can book a sauna shift from the maintenance company. The reservation of the laundry shift takes place either through the shift booking list or through the online system, depending on the location.

The tenant cannot transfer their tenancy right unless this is expressly authorised in their tenancy agreement or through the separate consent of the landlord.

If you wish to apply for / change your housing and are already living in an A-Kruunu home, you should submit a housing exchange application, which is the same form as the housing application. You can find it here.

In the event of death, the responsibility for the tenancy agreement is transferred to the person’s estate. If needed, the estate may terminate the tenancy agreement. The agreement termination is always to be made in writing and the signature or power of attorney of all the estate representatives is required for this. The notice of termination must be accompanied by the deceased tenant’s most recent civil status document or other documentation of the estate and its parties.

If desired, the surviving party of the tenancy agreement may stay in the home. In such cases, they must send the deceased tenant's civil status document by e-mail to vuokraus@a-kruunu.fi.

Keys

Notify A-Kruunu customer service immediately of the loss of the key. You can submit a loss notification by e-mail to vuokraus@a-kruunu.fi or by calling our customer service centre Mon–Fri at 12–14.30. A-Kruunu's customer service telephone number is 0207 207 100. 

We recommend that the lock be serialised at this point, as it will in any case be serialised when moving out of the apartment. 

A-Kruunu has insured all its residents with Howden's Asumisplus group accident insurance, which also includes key cover. Avainturva insurance allows you to claim compensation for costs such as renewing a lock or replacing a lost or stolen key.

 

Contact A-Kruunu customer service at vuokraus@a-kruunu.fi

The keys to the club room are available from your building's resident committee.

Rent

If you encounter difficulties in paying your rent, the most important thing is to contact A-Kruunu rent supervision immediately so that we can make a payment plan for your unpaid rent.

In such a situation, follow these steps:

• contact A-Kruunu rent supervision immediately to agree on a payment plan

• find out about your opportunities to receive support from Kela

• contact rent supervision by e-mail at vuokravalvonta@a-kruunu.fi or by calling our service number on 0207 207 100 from Monday to Friday between 12:00 and 14:30.

The rent due date is the same for all tenants and is the 5th of each month. Following the due date, you have approximately 14 more days to pay the rent before a collection charge of five euros is incurred. During this period, we will only charge you the interest on late payment (billed separately). Approximately two weeks after the due date, we will send a payment reminder with a collection charge of five euros. If the rent cannot be paid even by the reminder due date, the rent is transferred to the debt collection agency, in which case the statutory collection costs are added to the amount.

Unpaid rent can lead to the termination of the tenancy agreement by the landlord without any period of notice and through eviction if necessary. However, such measures will only be taken in situations where the resident materially neglects their obligation to pay rent or fails to comply with the payment plan.

Contact rent supervision by e-mail at vuokravalvonta@a-kruunu.fi or by calling our service number on 0207 207 100 from Monday to Friday between 12:00 and 14:30.

Yes, as long as you remember to use the reference on the bill.

Responsibility

You can do many things in your own home to save energy. At home, the greatest amount of electricity is consumed by heating and warm water, but also by household appliances and lighting. Reducing unnecessary consumption and selecting energy-efficient electrical equipment saves energy while reducing housing expenses. 

See tips on 

We encourage our residents to sort and recycle waste. Your home building includes a waste shelter or a waste room with different-coloured bins for sorting and collection. Sort your waste carefully in the correct bins – careful sorting improves the reuse of materials. 

You can find more detailed sorting instructions by the bins. Read more instructions and advice on our Waste management page.

Responsibility is important to us. A-Kruunu's core operations and strategy include responsibility regarding the residents living in our homes and the people working for us as well as the environment and the quality of construction and design. Responsibility at A-Kruunu also means financial responsibility and responsible, transparent and ethical operating principles in subcontracting chains.

We have created a responsibility programme whose principles, objectives and promises are available on our Corporate responsibility page.

Responsibility also involves residents’ everyday life. You can find information and practical tips for more responsible everyday life and housing on our Environmental responsibility page.

Muuttavalle

Uudelle asukkaalle

Avaimet voi noutaa vuokranalkamispäivänä lukkoliikkeestä. Ota mukaan kuitti maksetusta vuokravakuudesta/Kelan myöntämä maksusitoumus ja henkilöllisyystodistus. Mikäli avaimen hakee muu kuin vuokrasopimuksen allekirjoittanut henkilö, mukana pitää olla yksilöity valtakirja.

Tarvittaessa vanha ja uusi asukas voivat suorittaa ns. keskinäisen avaintenluovutuksen.  Tämä on mahdollista esimerkiksi silloin, kun kuunvaihde sattuu viikonlopulle. Asiasta tulee ilmoittaa A-Kruunun asiakaspalveluun, josta poismuuttava asukas saa keskinäisen avaintenluovutuksen ilmoituslomakkeen. Täytetty lomake pitää viivytyksettä toimittaa lukkoliikkeelle. Vastuu avaimista on poismuuttavalla asukkaalla, kunnes lukkoliike on vastaanottanut lomakkeen.

Ota yhteys normaaleissa pienkorjauksissa (esim. vuotava hana tai rikkonainen liesi) huoltoliikkeeseen. Muissa asumista haittaavissa ongelmissa ota yhteys isännöitsijään. Oman isännöitsijäsi tiedot löydät kotitalosi kohdesivulta.

Ilmoita tiedot huoltoyhtiöön. Löydät huoltoyhtiösi ohjeet ja tiedot kotitalosi kohdesivulta.

Pois muuttavalle

Yleistä tietoa A-Kruunun asunnon irtisanomiseen löydät Vuokrasopimuksen irtisanominen -sivulta.

Kun haluat irtisanoa vuokrasopimuksesi, tee se aina kirjallisesti. A-Kruunun asunnoissa irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi. Täytä ja lähetä irtisanomislomake sähköpostilla osoitteeseen vuokraus@a-kruunu.fi tai A-Kruunu Oy, Arabiankatu 12, 00560 Helsinki.

Voit irtisanoa vuokrasopimuksesi myös sähköisesti täältä. Tarvitset sähköisen irtisanomisilmoituksen täyttämiseen pankkitunnukset.

Ilmoitathan irtisanomisestasi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mielellään jo ennen irtisanomisajan alkamista. Huomaathan, että löydettyämme uuden vuokralaisehdokkaan, lähtökohtaisesti poismuuttava asukas esittelee asunnon uudelle.

Lue lisää vuokrasopimuksen irtisanomisesta.

 

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen on irtisanomisaika yksi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu.

A-Kruunun asunnoissa irtisanomisaika on huoneenvuokralain mukainen yksi täysi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana asunto irtisanotaan ja irtisanomisilmoitus on saatettu vuokranantajalle tiedoksi kirjallisesti. Vuokrasuhde päättyy siis aina irtisanomista seuraavan täyden kuukauden loppuun, jonka vuoksi vuokrasopimuksesi ei voi päättyä saman kuun aikana, kun teet irtisanomisilmoituksen.  
 
Jos siis haluaisit esimerkiksi irtisanoa asuntosi vuokrasopimuksen päättymään 31.1.2021, tulee sinun tehdä irtisanomisilmoitus kirjallisesti vuokranantajalle viimeistään joulukuun aikana. Jos taas teet irtisanomisilmoituksen vasta tammikuussa, päättyy vuokrasopimuksesi tällöin aikaisintaan helmikuun lopussa, eli 28.2.2021.  

Toisen osapuolen pois muuttaessa kummankin sopijaosapuolen tulee tehdä irtisanomisilmoitus. Irtisanomisilmoitukseen tulee kirjata tieto siitä, kuka on muuttamassa pois ja kuka jäämässä asuntoon asumaan. Kun irtisanomisilmoituksenne on käsitelty, saatte vahvistusviestin ja ohjeet sähköpostitse.

Mikäli asunto on jo ehditty vuokrata uudelleen, ei jatkaminen ole mahdollista.

Vakuusmaksu palautetaan poismuuton jälkeen, kun loppuvesilasku on maksettu, kaikki kuitatut avaimet on palautettu lukkoliikkeeseen ja asunto on poismuuttotarkastettu ilman huomautuksia.

Poismuuttotarkastuksessa on mahdollisesti ollut huomautuksia tai asunnosta on jäänyt vuokravelkaa.

Avaimet palautetaan lukkoliikkeeseen. Mikäli vuokrasopimus päättyy viikonloppuna tai pyhänä, avaimet on palautettava seuraavana arkipäivänä klo 12 mennessä.

Mikäli et pääse itse palauttamaan avaimia vuokrasopimuksen päättymispäivänä, toinen henkilö voi myös tarvittaessa palauttaa avaimet puolestasi. Huomioithan kuitenkin, että vastuu avaimista ja niiden palauttamisesta säilyy sinulla siitä huolimatta, että toinen henkilö palauttaa ne puolestasi.

Tarkastuksen ajankohdasta ilmoitetaan vuokralaisella etukäteen ja vuokralaisella on mahdollisuus osallistua tarkastukseen.  Tarkastus suoritetaan yleensä irtisanomisajan kuluessa.

Huoneisto on siivottava huolellisesti. Mikäli huoneistoa ei ole siivottu huolellisesti, on vuokrantajalla oikeus saada vuokralaiselta korvaus näiden töiden aiheuttamista kustannuksista.

Mikäli huoneistossa todetaan muita kuin luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja tai korjaustarpeita, on vuokrantajalla oikeus saada vuokralaiselta korvaus näiden töiden aiheuttamista kustannuksista.

Kuolintapauksissa vastuu vuokrasopimuksesta siirtyy kuolinpesälle. Tarvittaessa kuolinpesä irtisanoo asunnon. Irtisanominen tehdään aina kirjallisesti ja siihen tarvitaan kaikkien kuolinpesän edustajien allekirjoitus vai valtakirja. Irtisanomisilmoitukseen lisätään liitteeksi menehtyneen vuokralaisen viimeisin virkatodistus tai muu dokumentaatio kuolinpesästä ja sen osakkaista.

Vuokrasopimuksen eloonjäänyt osapuoli voi halutessaan jäädä asumaan asuntoon. Silloin hänen tulee toimittaa menehtyneen vuokralaisen virkatodistus sähköpostilla osoitteeseen vuokraus@a-kruunu.fi.

For those moving

For new residents

The keys can be picked up from the locksmith on the tenancy start date. Take with you some proof of identity and either the receipt for the payment of the rent deposit or the commitment to pay from Kela. If the key is picked up by someone other than the person who signed the tenancy agreement, a specific power of attorney must be shown.

If necessary, the old and new residents may arrange together to carry out the handover of the keys. This is possible, for example, when the end of the month occurs on a weekend. The matter must be notified to the customer service of A-Kruunu, from where the residents who out moving out can obtain the notification form for key transfer between residents. The completed form must be delivered to the locksmith without delay. The responsibility for the keys lies with the residents who are moving out until the point when the locksmith receives the form.

For normal minor repairs (e.g. leaking tap or broken cooker), contact the maintenance company. If you have any other problems regarding your housing, please contact your property manager. You can find your property manager's information on your building’s webpage.

Inform the maintenance company. You can find the maintenance company’s instructions and contact details on your building’s webpage.

For those moving out

For general information on the termination of the A-Kruunu lease, see the Termination of the Lease Agreement page.

When you want to terminate your tenancy agreement, this must be done in writing. In A-Kruunu housing, the period of notice is one full calendar month. Complete and send the termination notice form by e-mail to vuokraus@a-kruunu.fi or A-Kruunu Ltd, Arabiankatu 12, 00560 Helsinki.

You can also cancel your tenancy agreement online here. To fill out an electronic notice of termination, you will need your bank codes.

Please give your notice of termination as early as possible, preferably before the notice period begins. Please note that once we have found a new tenant candidate, the resident moving out of the apartment will normally give a showing of the apartment to the new one.

Learn more about terminating a tenancy agreement.

When the tenant terminates the tenancy agreement, the period of notice is one calendar month. The period of notice is calculated from the last day of the calendar month in which the notice of termination was made.


 

What do I do if I have terminated my tenancy agreement, but then decide that I want to stay in the house after all?

If the house has already been rented out to someone else, then this is no longer possible.

In A-Kruunu's apartments, the period of notice is one full calendar month in accordance with the Room Lease Act. The period of notice shall begin on the last day of the calendar month during which the housing lease is terminated and the notice of termination has been communicated to the landlord in writing. Therefore, the lease always ends at the end of the full month following the termination, which means that your lease cannot end during the same month when you submit a notice of termination.  
 
For example, if you would like to terminate the lease agreement for your apartment on 31 January 2021, you must submit a notice of termination in writing to the landlord no later than during December. If, on the other hand, you submit a notice of termination only in January, your lease will expire, at the earliest, at the end of February, i.e. 28 February 2021.

When the other party moves out, both parties must submit a notice of termination. The notice of termination must include information on who is moving away and who is staying in the apartment. Once your notice of termination has been processed, you will receive a confirmation message and instructions by e-mail.

If the apartment has already been rented again, it is not possible to continue the lease.

The deposit is returned once the resident has moved out, the final water bill has been paid, all keys received have been returned to the locksmith, and the condition of the home has been checked and approved.

Issues may have been noted during the moving-out inspection or there may have been unpaid rent remaining.

The keys are returned to the locksmith. If the tenancy ends on a weekend or a holiday, the keys must be returned by 12 noon on the following working day.

If you cannot return the keys yourself at the end of the lease, another person can also return the keys for you if necessary. Please note, however, that you retain responsibility for the keys and their return, even if another person returns them for you.

The tenant is informed of the date of the inspection in advance and also has the opportunity to participate in the inspection. 

The apartment must be cleaned carefully. If the apartment has not been cleaned carefully, the landlord has the right to receive compensation from the tenant for the costs incurred for carrying out the necessary cleaning.

If it is found that there are defects or repair needs other than those caused by natural wear and tear, the landlord has the right to receive compensation from the tenant for the costs incurred in carrying out the necessary work.

In the event of death, the responsibility for the tenancy agreement is transferred to the person’s estate. If needed, the estate may terminate the tenancy agreement. The agreement termination is always to be made in writing and the signature or power of attorney of all the estates representatives is required for this. The notice of termination must be accompanied by the deceased tenant’s most recent civil status document or other documentation of the estate and its parties.

If desired, the surviving party of the tenancy agreement may stay in the home. In such cases, they must send the deceased tenant's civil status document by e-mail to vuokraus@a-kruunu.fi.