66 67 - ■ ■ • • • • VASTUULLISUUSTYÖ 2021 VASTUULLISUUSTYÖ 2021 VASTUULLISUUSTYÖN VASTUULLISUUSTYÖN VASTUULLISUUSOHJELMA 2020-2023 VASTUULLISUUSOHJELMA 2020-2023 LÄHTÖKOHDAT LÄHTÖKOHDAT Keskimääräistä tehokkaampia kiinteistöjä Energian ominaiskulutus, kWh/rm3 Vuonna 2021 A-Kruunun kiinteistökantaan suhteutettu lämmön ominaiskulutus oli 25,8 kWh/rm3, mikä on 40 noin 8 % enemmän kuin vuonna 2020. Energian 30 ominaiskulutus on pysynyt selvästi muita vastaavia Sähkö kiinteistöjä alhaisempana. Kiinteistökantaan 20 Kaukolämpö suhteutettu veden ominaiskulutus oli noin 290 l/rm3 ja 10 asukaskohtainen vedenkulutus noin 127,5 l/as/vrk. Tämä on noin 9 % vähemmän kuin kiinteistöjen 0 2019 2020 2021 Tuemme kestävää yhteiskunnallista kehitystä vedenkulutus Suomessa keskimäärin*. Muovinkeräyksen kattavuus lähes 100 % Vuoden 2021 loppuun mennessä muovinkeräys oli Vedenkulutus, l/rm3 ja l/as/vrk otettu käyttöön 97 % kiinteistöistämme. Määrä on 10 % enemmän kuin vuonna 2020. Muovinkeräys on 400 nyt käytössä kaikissa kiinteistöissämme, joiden 300 Kulutus, l/rm3 jätteenkeräyksestä vastaamme itse. Yhdessä kohteessa on naapurikiinteistön kanssa jaettu 200 Kulutus, jätepiste. 100 l/as/vrk Ominaispäästömme pienenivät merkittävästi 0 2019 2020 2021 Vuonna 2021 kasvihuonekaasupäästömme olivat noin 1 581 tCO2 ja ominaispäästöt noin 3,0 kgCO2/rm3. Vaikka päästöt ovat määrällisesti nousseet edellisestä vuodesta, ovat kiinteiskantaan suhteutetut Ominaispäästöt, kgCO2/rm3 ominaispäästöt laskeneet lähes 12 %. Sen lisäksi, että 6 siirryimme jo vuonna 2020 uusiutuvaan ostosähköön, kasvatamme myös omaa päästötöntä energian4 tuotantoamme. Kolmessa A-Kruunun kohteessa Sähkö tuotetaan jo nyt aurinkosähköä ja kaksi lisäkohdetta on Kaukolämpö rakenteilla. Kartoitamme myös mahdollisuutta lisätä 2 aurinkopaneeleja vanhaan asuntokantaan. 0 2019 2020 2021 *Keskimääräinen vedenkulutus 140 l/as/vrk Tavoitteiden saavutukset vuonna 2021 Rakennamme 800 asuntoa vuosittain vuodesta 2021 alkaen (670 asuntoa vuonna 2020) Asuntoaloituksia vuonna 2021 191 kappaletta Pidämme A-Kruunun vuokratason vähintään 15 % vapaarahoitteista markkinavuokraa alempana keskimäärin Vuokratasomme oli 25 % vapaarahoitteista markkinavuokraa alempi Selvitämme ja raportoimme verojalanjälkemme vuosittain Raportointi osana tätä julkaisua Teemme vuosittain kaikilla työmailla (100 %) harmaan talouden tarkastuksia Harmaan talouden tarkastukset suoritettiin suunnitelmien mukaisesti Automatisoimme tilaajavastuun toteutumisen seurannan Tilaajavastuu automatisoitiin vuonna 2020 A-KRUUNU | YRITYSVASTUURAPORTTI