TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS Arjen sujuvuutta keskeisillä sijainneilla Vuonna 2022 A-Kruunulle valmistui 579 asuntoa hyville sijainneille Helsingin seudulla, Tampereella ja Jyväskylässä. Valmiina ja rakenteilla olevien asuntojen yhteismäärä ylittää jo 3000 asunnon rajan. Asuntojemme taloudellinen käyttöaste oli edelleen korkea, 99.6 % ja vaihtuvuus kohtuullisella tasolla, 18,70 %. Hakijoita kaikkiin uusiin asuntoihin oli runsaasti. ARA-asuntojen kysyntä on lisääntynyt koronapandemian aikana ja sen jälkeen useistakin syistä, muun muassa elinkustannusten nousun takia. Toimintavuonna käynnistynyt rakentamiseen käytettyjen lainojen korkotason voimakas nousu on merkittävästi lisännyt asumisaikaisia kustannuksia.­ Korkojen ja muidenkin kustannusten nousuun vastaaminen edellyttää suunnitelmallista pidemmän tähtäimen toimintaa. Omistaja asetti yhtiölle hiilineutraalisuustavoitteet Toimintavuoden keväällä yhtiökokous asetti A-Kruunulle tavoitteeksi olla oman toiminnan päästöjen osalta lähes hiilineutraali vuonna 2024. Myös arvoketjujen päästöjä tulisi tavoitteellisesti vähentää, keinoina esimerkiksi puurakentaminen ja kiertotalouden ratkaisut. Puukerrostalojen osuus pitäisi olla kolmasosa tuotannosta vuonna 2024. Toteutimme suuren osan noista tavoitteista jo vuonna 2022. Esimerkiksi kaukolämpö muutettiin uusiutuvaan energiaan kaikissa kohteissa, missä sitä oli saatavilla. Toimenpiteen ansiosta lämmityksen hiilidioksidipäästöt vähenivät yli 90 %. Myös puukerrostalotuotantomme on ainakin tällä hetkellä jo tavoitetasolla. Hankkeita valmistui keskeisiin sijainteihin Toteutamme kaikki kohteemme asuntokysynnän kannalta keskeisille paikoille työssäkäyntialueille, mikä näkyy runsaina hakijamäärinä. Sijainti hyvien liikenneyhteyksien varrella ja palveluiden äärellä on asukkaille erittäin tärkeä asunnon valintakriteeri sen lisäksi, että etsitään vuokratason kohtuullisuutta. Vuonna 2022 meille valmistui hankkeet muun muassa Helsingin Pasilaan Ratapihakorttelien alueelle, Helsingin Jätkäsaareen Länsisatamankadulle, Vantaan Tikkurilaan Lummetielle ja Porvoon Raatimiehenkadulle. Kyseiset sijainnit ovat myös kaupunkikuvallisesti vaativia, mikä lisää haastetta kohtuuhintaiseen toteutukseen. Toimintavuoden lopulla saimme rakenteille 81 asunnon hankkeen Helsingin Verkkosaaressa ja 91 asunnon puukerrostalohankkeen Helsingin Postipuistossa. Verkkosaaren hankkeessa testataan joustavuuden lisäämistä asuntojen yhdistämis- ja jakamismahdollisuuksilla, Postipuiston Lavakadun hankkeessa urbaanin puurakentamisen mahdollisuuksia. Merkittäviä kehityshankkeita vireille Syksyllä A-Kruunun, Asuntosäätiön, Demos Helsingin ja Inaron yhteistyössä kehittämä kiertotaloutta edistävä Joustokortteli-konsepti selvisi yhdeksi voittajaksi Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelman tonttikilpailussa. Malminkartanon portiksi tulevaan Joustokortteliin kehitettiin uudenlainen talotyyppi, jossa yhdistetään asuminen, työ ja harrastukset sekä eri elämäntilanteet joustavasti. Menestyimme myös Hyvinkään Hangonsillan 2. vaiheen kumppanuuskaavoituksen yhteistyökumppani9 A-KRUUNU | ASUKASVUOSIKERTOMUS 8